woensdag 13 mei 2015

Meneer Lisa

Vorige week schreef ik over de frustratie van het wijzigen van mijn naam en geslacht bij instanties. Ik schreef hoe mijn hypotheekverstrekker ASR moeite had om zowel mijn geslacht als mijn naam te wijzigen. Een paar dagen geleden belde ik ze op om de situatie te bespreken. Een alleraardigste medewerker keek in hun administratie en stelde vast dat mijn gegevens in het systeem goed stonden: zowel mijn naam als mijn geslacht waren aangepast aan de nieuwe situatie. Ook kon hij – tot zijn eigen verbijstering – zien dat ik in de laatste correspondentie inderdaad een brief had gekregen op naam van ‘mevrouw Man-ik’. Hij begreep niet hoe dit kon. Maar bureaucraten hebben altijd grenzeloos vertrouwen in hun eigen bureaucratie. Hij probeerde me gerust te stellen met de woorden “bij de volgende brief zal het vast goed staan”. Woorden die me niet overtuigden, maar wel duidelijk maakten dat hij verder niks voor me wilde betekenen. Ik moest afwachten. Gelukkig niet al te lang.

Vandaag kreeg ik opnieuw post van ze. En inderdaad: de adressering was nu anders dan de vorige keer: mijn naam was nu correct. Knap gedaan, ASR! Maar waarom jullie mijn geslacht weer teruggezet hebben naar ‘man’ is mij niet duidelijk. ‘Meneer Lisa’, prijkt bovenaan de brief. De daadkracht van de bureaucraten van ASR is onthutsend. Twee wijzigingen in korte tijd uitgevoerd. Pfoe, hard werken hoor, op zo’n administratie.

Ik ga ze maar weer bellen. Maar ik weet de reactie al: “hmmm, in het systeem staat het goed. Ik weet ook niet hoe dit kan. Wacht maar op de volgende brief, dan zal het vast wel goed staan”. Vroeger kapte mijn vader als ik zat te klagen mij vaak af met een in zijn familie gangbare dooddoener om iemand de mond te snoeren. Hij zei dan: “Dat gaat wel over tegen de tijd dat je een meisje bent”. Hij moest eens weten hoe ver hij er naast zat…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten